A kivonó színkeverés vagy szubtraktív színkeverés a pigment színekkel festékekkel dolgozik. „Szubtraktív színkeverésnek nevezzük, amikor a fehér fényből kivonunk színeket (hullámhossztartományokat). Ez történik minden olyan esetben, amikor saját fényforrással nem rendelkező összetevők színei keverednek (pl. papírra felvitt festékeknél). Ilyenkor a megvilágító fehér fény adott spektrumainak elnyelésére való képességek adódnak össze, vagyis egy új színösszetevő új hullámhossztartományt von ki a visszaverődő fényből – innen a kivonó színkeverés elnevezés.” (Wikipédia)
A CMY kivonó színkeverési modell
A kivonó színkeverés legismertebb modellje a CMY modell, ahol a nagy betűk pigmentek színét jelölik: C= ciánkék, M= Magenta, Y= Yellow (sárga) . A modell a nyomdászatban használatos, és kiegészül a fekete színnel K=blacK. A fekete színre azért van szükség, mert ha a három alapszínt maximális intenzitással (100%) összekeverjük, akkor egy sötétszürke árnyalatot kapunk. Soha nem lesz fekete. A CMY modell három színe éppen az additív alapszínek ellentétpárja: a ciánkék komplementere a vörösnek, a bíborvörös a zöldé, a sárga a kék komplementer színe.
A CMY-színhármas a művészek által évszázadokkal korábban használt vörös-sárga-kék (Red, Yellow Blue) alapszíneknek már a fejlett változata, melyekből bármely más szín kikeverhető. Eredetileg a nyomdászatban is a RYB modellt használták először, de aztán rájöttek hogy a ma használt C,M,Y modell tökéletesebb eredményekre vezet, ha a feketének szánt nyomatrészeket kiegészítik a fekete pigmenttel.
A kivonó színkeverés elvét ma is alkalmazzuk a művészeti eljárások során (festészet) és a hétköznapi festésnél a háztartásokban. A hétköznapi használat során a kivonó színkeverés elve érvényesül, de nem a CMY modellre épül. Az alapszínek, vagy elsődleges színek itt a R,Y,B, modellhez igazodnak ( Red-Yellow-Blue). A színes festékek mellett fehér és fekete pigmenteket is használnak, mert a fehér és fekete színt lehetetlen kikeverni színes festékekből.
A minket körülvevő tárgyaink többségének felületi színe is kivonó színkeveréssel alakul ki. A tárgy anyaga a ráeső fény egy részét elnyeli (kivonja), a fény többi részét visszaveri, mi pedig a visszavert fény színét látjuk. Ez által kialakul a tárgy teljes képe.